אופניים חשמליים כתאונת דרכים?

מתי תיחשב תאונת אופניים חשמליים לתאונת דרכים?

על מנת להשיב לשאלה הזאת, יש לבחון תחילה האם אופניים חשמליים הם כלי רכב לפי החוק, ונכנסות תחת ההגדרה של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה- 1975.

בכך עסק פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון ביום 12.10.2020, אשר קבע הלכה חדשה – אופניים חשמליים הם אינם כלי רכב.

פסק הדין התקבל ברוב של שני שופטים אל מול שופטת אחת, כאשר כל אחד מן השופטים נימק את קביעתו בצורה שונה. המחלוקות ביניהם היו עמוקות ועסקו בין היתר במדיניות חברתית וכלכלית.

המשמעות המיידית של ההלכה החדשה שנקבעה, היא שחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (ובשמו המקוצר – הפלת"ד), אינו חל על אופניים חשמליים, ולכן הם יכנסו תחת המטרייה הרחבה של פקודת הנזיקין.

ההבדל בין שני החוקים, הוא בין היתר הצורך להוכיח אחריות, כלומר מי אשם בתאונה:
בתאונות דרכים לפי חוק הפלת"ד, אין כל צורך להוכיח אחריות, משום שהחוק קובע אחריות מוחלטת. כלומר בכל מקרה של תאונה, על חברת הביטוח לשלם פיצוי (גובה הפיצוי יהיה בהתאם לגובה הנזק).
אך בתאונה שלפי פק' הנזיקין, קיימת חובה להוכיח הן את האחריות לתאונה והן את גובה הנזק שנגרם בה. מה שמקשה מאוד על הליכים מהסוג הזה, במיוחד כאשר אין חברת ביטוח בתמונה.

כלומר, למעשה ההלכה שנקבעה מכריעה מי יהיה זכאי לפיצוי כספי, וממי הוא יהיה זכאי לפיצוי. כאשר ברור כי כאשר ניתן לתבוע את חב' הביטוח, קל יותר לקבל את הפיצוי, מאשר בתביעה מול אדם פרטי.

מה המשמעות של הלכה זו בפועל?
נהג אופניים חשמליים שנפגע מרכב אחר- יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת ביטוח החובה של הרכב, כאילו היה הולך רגל (ללא הוכחת אחריות).
אך נהג אופניים חשמליים שנפל ונפצע בגלל חוסר תשומת לב או כל סיבה אחרת שהיא באשמתו – לא יהיה זכאי לפיצוי כלשהו.
הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים יוכל לתבוע את רוכב האופניים באופן אישי, ויהיה עליו להוכיח את אחריותו של רוכב האופניים.
ומה קורה אם הולך רגל נפצע מאופניים חשמליים אך הפוגע ברח? למרבה הצער, במקרה כזה לא יוכל הנפגע לקבל פיצוי לנזקיו.

ניתן למצוא את פסק הדין המלא כאן:

נפגעתם בתאונת אופניים חשמליים? מוזמנים לפנות אלי ואשמח לעזור.

עו"ד מירב שחם
דיני נזיקין ודיני עבודה