שמירת הריון – מה הזכויות שלי?

שמירת הריון – הזכות לשהות במנוחה אל מול זכאות לקבלת תשלום.

ישנה נטייה להתבלבל בין "שמירת הריון" במובן של מנוחה, לבין הזכות לקבל גמלה (תשלום) מהמוסד לביטוח לאומי, כלומר תשלום, בזמן שמירת ההריון.

אז מה ההבדל?

נתחיל מהחקיקה. חוק עבודת נשים הוא שקובע את חובות המעסיק כלפי העובדת אשר נדרשת למנוחה בשל הריונה.
מאידך, חוק הביטוח הלאומי הוא שקובע את הקריטריונים לזכאות לגמלה. ולא תמיד תהיה חפיפה בין השניים.

מי שקובע אם האישה ההרה צריכה לשהות במנוחה בביתה, כלומר צריכה "שמירת הריון" הוא הרופא המקצועי שלה. לרוב זה יהיה רופא הנשים. אך זה יכול להיות גם אורתופד, פסיכיאטר וכו'- בהתאם למקרה הספציפי שלה.
יכולות להיות סיבות רבות לצורך בשמירת הריון.
פעמים רבות הצורך נובע מהקושי הסובייקטיבי של האישה "לסחוב" את ההריון. כלומר שקשה לה פיזית, לקום, ללכת, לנסוע באוטובוס, לשבת בפקקים, וכו'.

אבל! ופה ההבדל הגדול – גמלה של שמירת הריון, כלומר התשלום עצמו, ישולם לאישה ההרה, רק אם רופא של המוסד לביטוח לאומי שעיין בתיעוד הרפואי שלה, יגיע למסקנה שהיא נמצאת במצב שהוא מסכן את בריאותה או בריאות העובר.
זה יכול לנבוע מסכנה שקשורה להריון או לגופה של האישה, וזה יכול גם לנבוע ממצב מסוכן שנובע מסביבת העבודה. למשל, עבודה בגובה או עם חומרים מסוכנים.

חשוב להבין שלא כל המצבים שבגללן הרופא ימליץ על שמירת הריון, הם כאלו שמסכנים את הבריאות.
כך למשל, כאבי גב – יכולים להיות בהחלט נוראיים, אבל אין בהם (בהכרח) סכנה לבריאות, ולכן לרוב לא תאושר גמלת שמירת הריון בגינם.
גם על סימפיזיוליזיס יש מחלוקת, ולרוב רק במקרים באמת קשים שיש בהם למשל, סכנת נפילה, תינתן גמלה לשמירת הריון.

דבר נוסף שחשוב לדעת בהקשר של שמירת הריון, היא הזכאות לגמלה. על מנת לקבל את הגמלה, לא מספיק שקיימת סכנה לבריאות, אלא על העובדת לעמוד במספר קריטריונים:

1. "יום קובע" – היום האחרון לעבודה בגלל שמירת ההריון. כלומר עליה להפסיק לעבוד בגלל מצבה הבריאותי. כך למשל, מי שנמצאת בחל"ת או איננה עובדת, לא תהיה זכאית לגמלה.
  2. וותק תעסוקתי – שישה חודשים לפחות שהם עבדה לפני הפסקת העבודה. יחד עם זאת, ישנם חריגים לתנאי זה. כך למשל, מי שקיבלה דמי אבטלה  דמי פגיעה בעבודה, תיחשב כמי שעבדה באותו החודש.
  3. יש לשהות בשמירת הריון לפחות 30 ימים.

ומה עושה אישה אשר הרופא המליץ לה על שמירה, אך ביטוח לאומי לא אישר לה את הגמלה?
זה הזמן לבדוק אם יש לה ביטוח אובדן כושר עבודה.
בפוליסת הביטוח אין דרישה לסכנה בריאותית, אלא לקביעה רפואית לגבי אובדן כושר עבודה.
לא תמיד זה משתלם, כי לרוב יש תקופת המתנה ארוכה. ולכן מומלץ להתייעץ עם סוכן הביטוח שלך, או עם עו"ד שעוסק בדיני נזיקין.

לשאלות נוספות בענין, מוזמנים להשאיר פרטים ואשמח לחזור אליכם.

ושיהיה הריון קל ונעים

עו"ד מירב שחם